Σάββατο 3 Μαΐου 2014

Παραμένουν άλυτα πολλά από τα προβλήματα των ΑμεΑ

 
 
 
Μπορεί να έχουν γίνει σημαντικά βήματα αντιμετώπισης του ζητήματος προσβασιμότητας των Ατόμων με Αναπηρία στο Ρέθυμνο, όμως τα προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν προκαλώντας διαμαρτυρίες από τους ενδιαφερόμενους πολίτες.
 
Σε πολλές περιπτώσεις οι παρεμβάσεις γίνονται αποσπασματικά ή χωρίς σωστό σχεδιασμό και το αποτέλεσμά τους είναι αμφισβητούμενο από τα ΑμεΑ, καθώς κάνοντας χρήση των όποιων υποδομών, διαπιστώνουν αστοχίες και λειτουργικά προβλήματα.
 
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου ΑμεΑ Ρεθύμνου, κ. Δημήτρη Τσαχάκη, ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι υποδομές που έχουν διαμορφωθεί με τα μεγάλα έργα ανάπλασης και πεζοδρόμησης των δρόμων του Ρεθύμνου, στις περισσότερες περιπτώσεις των οποίων, καταγράφονται κατασκευαστικά λάθη.
 
Κυρίως φαίνεται, ότι τα ΑμεΑ αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις διαβάσεις αλλά και με τους διαδρόμους των τυφλών, που είτε υπάρχουν μόνο στη μία πλευρά του δρόμου είτε σταματούν απότομα χωρίς ένδειξη για το πως μπορεί να συνεχίσει ένας τυφλός την πορεία του προς τον προορισμό του.
 
«Αν αξιολογήσουμε σήμερα τις αναπλάσεις που έχουν γίνει σχετικά με την προσβασιμότητά τους στα άτομα με αναπηρία θα δούμε κενά, ελλείψεις και κακοτεχνίες» είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου ΑμεΑ μιλώντας στα «Ρ.Ν.» για να συνεχίσει «Οι περισσότερες ράμπες δεν ανταποκρίνονται όχι μόνο στις προδιαγραφές αλλά ούτε και στις ανάγκες μετακίνησης ιδιαίτερα των ατόμων με βαριά κινητική αναπηρία. Οι δέκα υποτιθέμενες ράμπες που έγιναν πρόσφατα σε πέντε διαβάσεις στη λεωφόρο Κουντουριώτη είναι επικίνδυνες ακόμα και για τους πεζούς. Ο διάδρομος όδευσης τυφλών διακόπτεται στο τμήμα της παραλίας από τον Άγνωστο Στρατιώτη έως το Δελφίνι. Όλοι οι παραπάνω διάδρομοι έχουν γίνει από τη μια πλευρά των δρόμων λες και οι τυφλοί δεν κυκλοφορούν από την άλλη».
 
Σύμφωνα με τον κ. Τσαχάκη, τα προβλήματα αυτά δεν θα υπήρχαν αν τους είχαν συμβουλευτεί κατά τον σχεδιασμό των έργων, καθώς, όπως τονίζει, σε όποια περίπτωση αναπλάσεων ζητήθηκε γνωμοδότηση των ΑμεΑ, το αποτέλεσμα ήταν θετικό και η συνεργασία εποικοδομητική για να συμπληρώσει, ότι «Δυστυχώς χάσαμε ευκαιρίες από αμέλεια και αδιαφορία των αρμοδίων. Όμως τι μπορεί να πει κάποιος, όταν η πρόνοια, η υπηρεσία που κατά κανόνα απευθύνεται στα άτομα με αναπηρία δεν είναι προσβάσιμη ή όταν η υγειονομική επιτροπή του ΚΕΠΑ εξετάζει τα άτομα με βαριά αναπηρία στο δρόμο;».
 
Ο ίδιος επισημαίνει, ότι είναι σημαντική η ευκαιρία που έχει δοθεί στην πόλη και δεν πρέπει να χαθεί από την υλοποίηση του διασυνοριακού προγράμματος «Ελλάδα - Κύπρος 2007 - 2013», του οποίου εταίροι είναι οι δήμοι Ρεθύμνου και Αγίας Νάπας και η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία.
 
Όπως τόνισε σε αυτό το πρόγραμμα περιλαμβάνονται έξι σημαντικά έργα, τα οποία ανταποκρίνονται σε πάγια αιτήματα των ΑμεΑ και θα αναβαθμίσουν την καθημερινή ποιότητα της ζωής τους, αρκεί να υπάρξει η απαιτούμενη συνεργασία για την υλοποίησή τους.

Δομές και παροχές υπηρεσιών
 
Η έλλειψη δομών και η περιορισμένης έκτασης παροχή υπηρεσιών για τα άτομα με αναπηρία στο Ρέθυμνο είναι ένα πάγιο ζήτημα. Παρά τον εκτεταμένο δημόσιο διάλογο, ο οποίος έχει αναπτυχθεί κατά καιρούς, δεν έχει ακόμα επιτευχθεί ουσιαστική αλλαγή των δεδομένων.
 
Μιλώντας σχετικά ο κ. Τσαχάκης επισήμανε, ότι «Στον τομέα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης τα κενά και οι ελλείψεις είναι μεγάλες. Ιδιαίτερα στην στελέχωση του ΚΕΔΔΥ με κοινωνικό λειτουργό, ψυχολόγο και λογοθεραπευτή που δεν υπάρχει σε καμία δημόσια δομή στο Ρέθυμνο. Το ίδιο συμβαίνει και με παιδοψυχίατρο, με αποτέλεσμα οι γονείς να ταλαιπωρούνται επί μακρόν με τα παιδιά τους στους γειτονικούς νομούς. Κενά και ελλείψεις υπάρχουν ακόμα σε τμήματα ένταξης και φυσικά το πρόβλημα στέγασης που αντιμετωπίζει το ΕΕΕΕΚ.
 
Είναι κοινή διαπίστωση ότι στο Ρέθυμνο υπάρχει σοβαρό έλλειμμα σε δομές, υποδομές, υπηρεσίες και παροχές προς τα άτομα με αναπηρία. Δεν υπάρχουν δομές όπως Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία, στέγες υποστηριζόμενης διαβίωσης, Ειδικό Γυμνάσιο και παιδοψυχιατρικό κέντρο. Για τα δύο πρώτα υπάρχουν προγράμματα χρηματοδότησης της λειτουργίας τους».

Σε δημόσια διαβούλευση το θέμα της ειδικής αγωγής
 
Στην παρούσα χρονική συγκυρία βρίσκεται σε εξέλιξη δημόσια διαβούλευση για μια σειρά σημαντικών θεμάτων μείζονος σημασίας για τα ΑμεΑ, μεταξύ των οποίων το σχέδιο νόμου για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
 
Ερωτηθείς για το ποια είναι η θέση του Συλλόγου ΑμεΑ Ρεθύμνου πάνω στο σημαντικό αυτό ζήτημα, ο κ. Τσαχάκης δήλωσε, ότι «Δυστυχώς, αποδεικνύεται, ότι η κατάρτιση του νέου θεσμικού πλαισίου για τη διαχρονικά υποβαθμισμένη ειδική εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, ακολουθεί τον ίδιο βηματισμό με την κατάρτιση προηγούμενων νομοσχεδίων που καταλήγουν σε ανεφάρμοστους νόμους.
 
Βασικοί νόμοι για την ειδική εκπαίδευση, όπως ο ν. 2817/2000 και ο ν. 3699/2008, παρόλο που δεν πρόλαβαν να δοκιμαστούν στην πράξη, αντικαθίσταντο ο ένας μετά τον άλλον, χωρίς να υπάρξει έστω και στοιχειώδης διαδικασία αξιολόγησής τους αλλά και χωρίς να κληθούν να εκφράσουν τη γνώμη τους οι φορείς του αναπηρικού κινήματος».
 
Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας, ότι «Είναι διαχρονική η ευθύνη όλων των πολιτικών ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας μη εξαιρουμένης της τωρινής για την απογοητευτική έως και σήμερα εικόνα που παρουσιάζει το εκπαιδευτικό σύστημα για τα άτομα με αναπηρία. Σε αυτή την υποβαθμισμένη εικόνα προστίθενται και οι επιδιώξεις του υπουργείου να καταργήσει τον Πίνακα Α, από τον οποίο απορροφούνταν σε ποσοστό 20% κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και εκπαιδευτικοί γονείς ατόμων με βαριά αναπηρία στις ΣΜΕΑΕ, καταδικάζοντας μονομιάς στη μακροχρόνια ανεργία και στον κοινωνικό αποκλεισμό».
 
Ο κ. Τσαχάκης κατέληξε λέγοντας, ότι μετά από σειρά νομοσχεδίων και πορισμάτων, τα σχολεία κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας συνεχίζουν να μην είναι προσβάσιμα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς με αναπηρία. Οι ΣΜΕΑΕ και τα Τμήματα Ένταξης λειτουργούν έως και σήμερα χωρίς αναλυτικά ή εξατομικευμένα προγράμματα εξειδικευμένα σε κάθε κατηγορία αναπηρίας και τέλος η ποιότητα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών υποβαθμίζεται με τη διαιώνιση του θεσμού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.