Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022

Δημήτρης Τσαχάκης: «Διαχρονικές ελλείψεις και δυσλειτουργίες οδηγούν σε έμμεσο αποκλεισμό των μαθητών με αναπηρία»

 





  • Η κατάργηση του τομέα πληροφορικής οδήγησε επτά μαθητές “εκτός” Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου - Αναγκαίες υποδομές και μέριμνα στην εκπαίδευση των Ατόμων με Αναπηρία

Η ανάγκη για δημιουργία ενός συστήματος που θα απλώνει την “ομπρέλα” γύρω από τα ζητήματα εκπαίδευσης και καθημερινότητας των ατόμων με αναπηρία, επείγει αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και θεμελιώδη υποχρέωση από πλευράς της Πολιτείας η χάραξη μιας συνολικής πολιτικής που θα υποστηρίζει την διαβίωση αλλά και όλες τις πτυχές της ζωής και δραστηριότητάς τους.

Τα παραπάνω επεσήμανε, μιλώντας στον ΤΕΑΜ FM ο πρόεδρος του Σωματείου ΑμεΑ Ρεθύμνου και μέλος του γενικού συμβουλίου της ΕΣΑμεΑ Δημήτρης Τσαχάκης μετά την πρωτοφανή όπως επισήμανε, απόφαση από πλευράς του Υπουργείου να καταργήσει τον τομέα Πληροφορικής από το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο, χωρίς να δώσει καν τη δυνατότητα στους μαθητές που φέτος φοιτούν στον τομέα, να ολοκληρώσουν τη χρονιά και την εκπαίδευσή τους. Αυτό, όπως εξηγεί ο ίδιος αναγκάζει επτά μαθητές που ήδη έχουν αποχωρήσει και αρκετούς οι οποίοι όπως εκτιμά θα ακολουθήσουν, να φύγουν από το ειδικό καθεστώς εκπαίδευσης για το οποίο και έχουν ήδη γνωμάτευση και να ενταχθούν στη γενική εκπαίδευση, με πολλαπλές επιπτώσεις για τους ίδιους και τις οικογένειές τους.

Όπως επεσήμανε όμως ο κος Τσαχάκης αν και πρωτοφανής η ενέργεια,δεν είναι η πρώτη φορά που δεν υπάρχει η κατάλληλη μέριμνα για τους μαθητές με αναπηρία, αφού όπως εξήγησε: “οι διαχρονικές ελλείψεις και δυσλειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας δεν επιτρέπουν τη διασφάλιση της πρόσβασης και τη συμμετοχής των μαθητών με αναπηρία στην εκπαιδευτική διαδικασία, οδηγώντας στον έμμεσο αποκλεισμό τους”.

Ο ίδιος πρόσθεσε μιλώντας και για το ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου: “Από τότε που ψηφίστηκε ο νόμος 3699/2007, θα έρεπε η πολιτεία να δημιουργήσει ένα σύστημα που θα πάει στην συνεκπαίδευση, στην συμπερίληψη, όπως γίνεται σε όλες τις προηγμένες χώρες. Έχουμε φτάσει σήμερα στο 2022 να έχουμε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Αναπηρία που έχει κεφάλαιο και για την εκπαίδευση, όμως ακόμα οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στεγάζονται στα κοντέινερ. Παράδειγμα το ΕΕΕΕΚ και το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο που με τόσους κόπους και προσπάθειες καταφέραμε και ιδρύθηκε από το 2016 στο Ρέθυμνο. Ξεκίνησε με δέκα μαθητές και σήμερα είναι περισσότεροι από πενήντα και έχει δυνατότητες να αυξηθεί κι άλλο ο μαθητικός πληθυσμός.Όμως με τα όσα γίνονται συρρικνώνεται και υποβαθμίζεται και σταδιακά θα φύγουν και αυτοί οι μαθητές”.

 

“Συρρίκνωση” αντί για αύξηση στους τομείς εκπαίδευσης

Ειδικότερα αναφέρθηκε στους τομείς εκπαίδευσης αλλά και τις προτάσεις του Συλλόγου ΑμεΑ, να προστεθούν τομείς κάτι που όχι μόνο δεν εισακούστηκε αλλά εν τέλει καταργήθηκε και ο τομέας πληροφορικής με αποτέλεσμα πλέον να λειτουργεί μόνο ο τομέας της γεωπονίας. “Όταν έχει μόνο τον τομέα της γεωπονίας έχουν γίνει προτάσεις την σχολική περίοδο 20-21 οπότε λειτουργούσε η γεωπονία και η πληροφορική και ζητούσαμε επιπλέον τομείς υγείας, πρόνοιας και γραφικών τεχνών. Σήμερα φτάσαμε να έχουμε τη γεωπονία και την πληροφορική, να ζητάμε το τομέα υγείας πρόνοιας, να μας λένε να καταργήσουμε τον έναν από τους δύο που ήδη έχουμε για να πάρουμε τον τομέα υγείας και πρόνοιας και τελικά καταργούν και τους δύο τομείς και μένει μόνο η γεωπονία. Είναι απαράδεκτη η απόφαση αυτή του Υπουργείου Παίρνει αυτά τα πέντε παιδιά κι άλλα δύο τα οποία έφυγαν από τον Σεπτέμβριο και θα φύγουν κι άλλα όπως φαίνεται και τα παίρνει από ένα ειδικό πλαίσιο εκπαίδευσης για να τα πάει στο γενικό. Πως θα γίνει αυτό ; Θα πάνε αυτά τα παιδιά που έχουν προβιβαστεί στην Γ’ τάξη στα ΕΠΑΛ; Γι’ αυτό γνωματεύει το Κέντρο Διάγνωσης; Και τα παιδιά αυτά εφ’ όσων πάνε σε ένα γενικό πλαίσιο πρέπει να αξιολογηθούν ξανά και να τα εντάξουν στο πλαίσιο αυτό, αλλά ήδη όμως τα έχουν αξιολογήσει και τα έχουν εντάξει στο ειδικό πλαίσιο. Tώρα τι αλλάζει; Είναι παράλογα τα όσα συμβαίνουν και είναι άδικο για τα παιδιά αυτά. Θα πάνε σε νέο σχολικό περιβάλλον που πολλά είναι σε απομακρυσμένα χωριά από όπου έρχονται και θα έχουν κι άλλα πρακτικά ζητήματα όπως η μεταφορά τους” εξήγησε ο κος Τσαχάκης.

Υπενθυμίζεται πως τόσο το Σωματείο ΑμεΑ Ρεθύμνου, όσο και η ΕΣΑμεΑ έχουν αναδείξει το ζήτημα του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου με τις παρεμβάσεις τους ενώ και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχει στείλει έγγραφα με παρέμβαση για την κατάργηση του τομέα πληροφορικής. Ωστόσο όπως πρόσθεσε ο κος Τσαχάκης “ Φέτος η χρονιά έχει χαθεί σε αυτό το θέμα, με την αιτιολογία ότι είναι λίγοι αριθμητικά οι μαθητές. Η υγεία και η πρόνοια που ζητάμε για 14 μαθητές θεωρείται δηλαδή πως είναι λίγοι”

 

“Σε χώρους που ασφυκτιούν ΕΕΕΕΚ και Ειδικό Δημοτικό”

Ταυτόχρονα οι δομές εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν και κτηριακά προβλήματα. Ενδεικτικό όπως εξήγησε ο κος Τσαχάκης είναι πως το ΕΕΕΕΚ συστεγάζεται με το ειδικό δημοτικό σχολείο σε χώρους όπου “ασφυκτιούν”. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε και στην προσπάθεια του Δήμου Ρεθύμνης να δημιουργήσει ένα πρότυπο κτήριο, αλλά και τις προτάσεις του Σωματείου και συγκεκριμένα: “Το 2002 που ιδρύθηκε, προσωρινά φιλοξενήθηκε στο Ειδικό Σχολείο. Έχουν περάσει 20 χρόνια από τότε. Όλα αυτά τα χρόνια η δημοτική αρχή που έχει την ευθύνη στέγασης των σχολείων έχει δημιουργήσει αρκετά σχολεία στο Ρέθυμνο, όμως ουδέποτε ενδιαφέρθηκε για το σοβαρό αυτό θέμα. Οι δυο αυτές δομές ασφυκτιούν. Είναι και οι χώροι που κατέχει και είναι απαραίτητοι στο Ειδικό Σχολείο για την εύρυθμη λειτουργία του. Συν το ΕΝΕΓΥΛ το οποίο στεγάζεται σε μικρούς χώρους. Κινητοποιηθήκαμε πριν 4-5 χρόνια, πιέσαμε το δήμο, ο δήμος έκανε έναν φάκελο και το έστειλε στο πρόγραμμα “Τρίτσης”. Το ενέταξε σε πρόγραμμα περί πρότυπου σχολείου για 3,5 χιλιάδες τμ, Αυτό δυστυχώς θα κοπεί. Εμείς προτείναμε ένα σχέδιο που θα ανερχόταν σε 1 εκ ευρώ το οποίο ποσό μπορεί να βρει κάποιος και από ένα περιφερειακό πρόγραμμα. Τα 11 εκατομμύρια δεν θα τα δώσει κανείς”.

Αναφορικά με την προσβασιμότητα των μαθητών με Αναπηρία στις δομές εκπαίδευσης ο κος Τσαχάκης τόνισε πως έχουν γίνει βήματα και έχουν δημιουργηθεί ήδη υποδομές όπως ράμπες, αναβατόρια ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του πως έργα προς την κατεύθυνση αυτή, αναμένεται να εξελιχθούν περαιτέρω και να προχωρήσουν τα επόμενα χρόνια.

Ο ίδιος τόνισε εκφράζοντας την αγωνία του αναπηρικού κινήματος, συνολικά αλλά και ειδικότερα στο σκέλος της εκπαίδευσης: “Θέλουμε ένα σύστημα να μην δημιουργεί παρενέργειες και στρεβλώσεις. Αν δείτε τη διεθνή σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, η χώρα μας έχει δεσμευτεί στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ και έχει δεχτεί παρατηρήσεις και για την εκπαίδευση. Θα πρέπει να προχωρήσει σε παρεμβάσεις,. Συνεχίζουμε να πελαγοδρομούμε με γνώμες και προτάσεις Το κάθε υπουργείο έχει τις ευθύνες του και πρέπει να λάβει μέτρα, να δημιουργήσει μια συνολική πολιτική”.